Svar: Inspiration til mellemmåltider og mængde
6. november 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Elisabeth
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have glæde af et mellemmåltid formiddag og eftermiddagen - og vil i denne alder erstatte amningen/flaskerne på disse tidspunkter. Det betyder, at der sammen med mellemmåltidet gives vand af kop.
Mellemmåltidet om formiddagen vil ofte bestå af frugt. Det kan være friske bløde frugtbåde, som barnet kan sidde og sutte og gnaske på, sutte saft ud af og lignende. Men ikke hårde både som f.eks. æblebåde, da de kan knække let og sætte sig fast i halsen. Det samme kan hård, sej skræl :)
Om eftermiddagen gives ofte en flerkornsgrød med frugtmos eller fintrevet frugt som topping. Mellemmåltidet om eftermiddagen er ofte lidt større end måltidet om formiddagen fordi eftermiddagen er lidt længere, så det giver lidt ekstra mæthed før det er tid til at spise aftensmad. Og den lidt grovere grød er god i 7 måneders alderen, fordi barnet i denne alder gerne må vænnes til lidt mere struktur og mere bid.
Portionernes størrelse varierer. De fleste børn spiser nok ca. 1 dl. frugtmos eller grød, nogle gange lidt mindre, nogle gange lidt mere... Mellemmåltiderne er naturligt mindre end hovedmåltiderne - så barnet spiser ofte mere om morgenen, til frokost og til aften, end det gør, når det tilbydes sine mellemmåltider.
Det er også en god regel, at barnet kun tilbydes grød to gange dagligt og til de øvrige måltider tilbydes grøntsager, kød, fisk, frugt, bær... Det sikrer bedre variation af næringsstoffer. Når det anbefales at tilbyde frugt på og efter grød, så er det fordi frugt kan være med til at øge optagelsen af jernindholdet fra grøden.
En dagsplan for et barn på 7 måneder kan derfor se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke have flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere bid og struktur, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller revet frugt som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. maden moses gradvist mer og mere med gaffel, så den bliver grovere. Der suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre og at det giver lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så din dreng tilbydes variation hele dagen igennem:)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske